HN @ Antenatal Class @ Columbia Asia Hospital, Nusajaya

5:32 PM 0 Comments A+ a-

Hutang entri yang bulan lepas lagi ;) ingat lagi entri saya yang ini? Kalau tak ingat boleh klik link tu ya. Last month saya dan kawan2, Mummy Dasy dan Mas ada join Antenatal Class yang dianjurkan oleh Columbia Asia Hospital, Nusajaya.Baca je lah kat bawah ya saya membebel sikit2 hehehe.
Program: FREE Antenatal Class
Date/ Time: 27 February 2011 (10am – 12.30pm)
Venue: Columbia Asia Hospital, Nusajaya
DSC_5826

Dr. Rajesh Mahendran
Consultant Obstetrics & Gynecology

Ni lah Dr. Rajesh yang bertanggungjawab untuk first session "The Beautiful Journey Towards Pregnancy" dan second session "Pain Relief During Labor". Untuk first session tu dia terangkan dan tunjuk video dari awal proses kehamilan dan akhirnya proses kelahiran. Sepatutnya second session, doktor lain yang ambil alih tapi oleh kerana dia ada emergency case terpaksalah Dr. Rajesh ambil alih. Bila dia cerita pasal epidural, rasa macam tulang belakang saya kena cucuk2 hehehe.
The term epidural is often short for epidural analgesia, a form of regional analgesia involving injection of drugs through a catheter placed into the epidural space. The injection can cause both a loss of sensation (anaesthesia) and a loss of pain (analgesia), by blocking the transmission of signals through nerves in or near the spinal cord. [sources: Wikipedia]

Next session, demo on baby massage yang disampaikan oleh "Miss Nama Tak Ingat" from Johnson & Johnson. Best tengok dia duk massage anak patung tu. Nanti saya akan buat separate entry untuk step2 nak massage baby ye tapi tak tahu entry tu keluar zaman bila ;)

DSC_5827
Demo: Baby Massage

Next session, demo on nursing care for the newborn. Lemah gemalai gitu cik adik manis ni buat demo lenguh kaki akak berdiri lama dik oi hehehe. Step penuh next entry juga ye.

DSC_5852
Demo: Nursing Care for the Newborn

Oooppsss.. lupa nak bagitau, sampai2 je kitorang dijemput isi perut dulu. Kang takut pulak mak2 buyung semua pengsan kelaparan hehe. Makanan sedappp tapi takut nak makan banyak2 ;)
Sesi bergambar2an :)

DSC_5850Tuan blog yang malas update blog, Mummy Dasy dan Mas..

DSC_5851Tambah lagi sorang Che' Ah..

Before menamatkan program, mari kita berkenalan dengan Cik Aleya orang kuat program ni hehehe. Saya beremail dan bertelefon dengan dialah masa nak register ni program ni hehehe. Beriya konon2nya nak ajak En. Nazir join tapi hampa belaka sebab dia ada wedding photog job menambah rezeki kat Pekan Nenas, Pontian.

DSC_5891
Cik Aleya.. rasa macam pernah jumpa sebelum ni la..

Last session, jom kita melawat kawasan hospital :)

DSC_5894

Single bedded (RM180)

DSC_5892
Double bedded (RM120)

DSC_5895
Four bedded (RM85)
* Rates include all meals and nursing charges.
All rates are subject to future changes.

DSC_5896DSC_5897
Wad kanak2 yang sangat comel..

DSC_5900Dr. Rajesh sedang memberikan penerangan kepada peserta..
tapi kitorang.. syok bergambar kat luar..ngeee~

DSC_5901
DSC_5902
Masing2 memeluk goodies bag..takut hilang..hehehe

Saat yang menggerunkan saya walaupun orang lain saya tak tahulah gerun ke tak..

DSC_5903
Setapak ke LABOUR ROOM!!!

DSC_5905
Dr. Rajesh sedang memberi penerangan mengenai labour room. Dia siap bagitau kot2 suami yang meneman kat labour room perlukan stretcher, dorang boleh sediakan sekali hehehe. Balik terus tanya En. Nazir.. "bang.. kalau bersalin nanti abang berani tak nak teman kat sebelah?" dan jawapan dia.. "entah ek.. tengok la macamana nanti" (sambil tersenyum kambing) :) Ya Allah, kuatkanlah semangat suami saya supaya dia boleh meneman saya masa kat labour room nanti. Sebenarnya masa dengar penerangan ni, jantung saya dup dap dup dap laju. Cuak pulak rasanya hehehe.

DSC_5898
Nursery.. ada dua orang baby je masa ni..

Dr. Rajesh ni sangat menyokong breastfeeding. Dia memang menggalakkan ibu2 untuk breastfeed baby dorang. Lepas habis meronda hospital kitorang bertiga (Mummy Dasy dan Mas) sempat berbual dengan Dr. Rajesh. Then teman makcik berdua ni nak scan. Settle semua terus balik, so far pada pemerhatian saya Dr. Rajesh ni sangat friendly la orangnya. Dia ada juga tanya kat saya nak bersalin kat mana. Tapi saya tak habis bincang lagi dengan En. Nazir, kemungkinan bersalin kat JB kemungkinan bersalin kat Batu Pahat. Tengok keadaan nanti macamana. Apa pun thanks untuk Dr. Rajesh and Aleya. Memang best program ni :)

Last but not least.. nak tayang barang FREE yang kitorang dapat masa program.

Pinkkkkk.. i looiikkkeeee.. tapi mulai sekarang tak boleh beli barang warna pink sangat, kena lebih kepada biru jek ;)

Address Columbia Asia Hospital, Nusajaya
Persiaran Afiat, Taman Kesihatan Afiat, 79250
Nusajaya, Johor
Hours of  Operation - 9am - 5pm
Clinic Hours - OPD - 9am - 5pm
Clinin Hours - Emergency Department 24 hours


Hernee Nazir - Kos bersalin nanti saya update semula, lupa pulak ada tertinggal kat rumah hehehe.Untuk info, saya bukan duta Columbia Asia Hospital ye.. (tapi kalau CAH nak sponsor bersalin kat sana bagus juga) hehehe.. btw, Dr. Rajesh and Aleya ada baca blog ni tau.. maybe dorang menggoogle sampai terjumpa blog saya sebab hari tu dorang ada tanya saya juga pasal blog :)